01 July 2012

10 P : Tips lelaki masuk syurga

Assalamualaikum

Semalam suasana kat skul agak busy-busy.Aku pon mulanya kompius jugak apsal parkir penuh je.Padahal hari sabtu selalu parkir lengang coz tak ramai guru-guru yang ada di sekolah melainkan kalau ada even tertentu. Ohhho..upenye banyak event semalam. Padang sekolah penuh ngan budak-budak tahun 1,2 dan 3 sempena acara sukan tahunan mereka.Sekolah aku ni berjiran dengan sekolah rendah kat seblah..So kami berkongsi padang. Kat Dewan terbuka penuh dengan ibu bapa pelajar Tingkatan 1 untuk sesi taklimat perlaksanaan PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah).Kat Bilik mesyuarat pulak, penuh dengan cikgu-cikgi yang menghadiri LADAP(Latihan Dalam Perkhidmatan), termasuklah aku hado di situ :). Dan....kat bilik kaunseling plak, penuh dengan AJK PIBG sekolah sebab diorang dok diskus pasal Hari Keusahawanan yang nak dilaksanakan ahad depan....Perghhh..meriahhh..

Yang aku nak kongsikan adalah isi kandungan LADAP yang aku hadiri, yang pada aku sangatlah berguna.Kali ini, penceramah jemputan adalah Ustaz Hj Basri b. Abdullah dari YAPIM. Tajuknya 'Keluarga dan Kerjaya Satu Matlamat'...Memang best la ustaz ni berceramah. Lagi dengan kerjasama dari semua cikgu-cikgu menjadikan suasana tak suram. Komunikasi berbentuk dua hala ni buat aku tak mengantuk langsung..heheh.Jadi aku kongsikan sedikit ilmu yang aku dapat semalam moga readers dapat jadikan panduan.Sesungguhnya segala yang baik itu dari Allah S.W.T ...

Perkara yang disentuh adalah berkenaan 4 cara mendapat kebahagian (ketenangan ).Mudah saje ....
  1. Asas iman dan taqwa
  2. Sentiasa muhasabah diri dan memperbaiki diri
  3. Menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan
  4. Bebaskan diri dari hutang
Dan....aku jugak nak berkongsi tips yang memudahkan seorang lelaki masuk syurga.Amalkan 10P.Apa itu 10P? Ini dia...
  1. Pemimpin rumahtangga
  2. Pelindung
  3. Pemberi Nafkah
  4. Pertimbangan
  5. Peluk
  6. Penghargaan
  7. Puji
  8. Pujuk
  9. Pukul
  10. Panggilan
InsyaAllah amalkanlah...

Post a Comment

Sila tinggalkan KOMEN anda if nak komen
Tapi kalu suka boleh la SHARE
TEKIU..ENJOY VIEWING...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © Adeqrifqi Official Blog. Designed by Whitey Mommy